שורשים בצנרת ביוב – תופעה שכיחה ומוכרת

על אף שתופעת שורשים בצנרת היא תופעה מוכרת, ידועה ונפוצה, ישנם לא מעט בעלי מקצוע הבוחרים לטפל בה בדרכים פחות יעילות, שלא רק שהן מהוות פתרון זמני אלא אף עלולות להזיק לתקינותה של מערכת הביוב.

למה בכלל צומחים שורשים בצנרת ביוב?

מערכת הביוב שלנו מספקת לשורשי העצים מים ומזון בשפע . בצינורות הביוב ישנם מים ושאריות אורגניות, ואלה מושכים אליהם את שורשי העצים. למעשה, עבור השורשים, אין יותר טבעי מאשר לצמוח לתוך צינורות הביוב.
העניין הוא, שכאשר השורשים צומחים בתוך מערכת הביוב שלנו, הם עלולים לגרום לה לכשלים מבניים ומערכתיים. שורשים בצנרת מפעילים לחץ על דפנות צינורות הביוב ועלולים לגרום לסדקים, חורים, נקבים, כיפופים, עיוותים, שברים ואף קריסה מלאה או חלקית. ישנם עצים שהשורשים שלהם חזקים במיוחד – למשל עצי פיקוס. הללו יכולים להגיע למרחקים עצומים!

 

 

האם אפשר למנוע תופעה זו של שורשים בצנרת ביוב?

לא. בין אם אתם גרים בבתי קרקע ויש לכם עצים בחצר ובין אם אתם גרים בבניין משותף – רובינו מוקפים בעצים באזור המגורים שלנו והשורשים שלהם חודרים למערכת הביוב. אי אפשר למנוע את תופעת שורשים בצנרת אבל אפשר להאט את קצב הצמיחה שלהם ולטפל בבעיה הזו בזמן ובצורה יעילה ומושכלת, מבלי לסכן את תקינותה של מערכת הביוב ומבלי להזיק לטבע ולנוף.

איך?

"המומחים לאינסטלציה" משתמשים במכונה מיוחדת לחיתוך שורשים– מכונה שמיובאת מארה"ב. בניגוד למכונות שתולשות את השורש ובכך, למעשה, מאיצות את קצב הצמיחה שלו ובמקביל גורמות לו להתעבות, מכונה זו לפתיחת שורשים בביוב מאובזרת בראש שמורכב משרשראות חיתוך. ראש זה מסתובב עשרת אלפים פעמים בדקה, כאשר השרשראות שבו חותכות את השורש במקום לתלוש אותם. ההבדל בין חיתוך לבין תלישה הוא משמעותי והרה גורל. כאמור, התלישה מזרזת צמיחה מחודשת וגורמת לשורש להיות עבה יותר, בשעה שהחיתוך מונע תופעות לוואי לא רצויות אלה.