מערכת הביוב שנמצאת בתוך האדמה בנויה באופן מסועף המאפשר לה לספק את הפסולת שאנו מייצרים: מי שופכין, שומנים, דטרגנטים ושאריות אורגניות.

כל הפסולת הזו המתנקזת דרך פתחי הניקוז בכיורים, באמבטיות ובאסלות זורמת דרך צינורות הביוב לעבר מערכת ביוב גדולה יותר (מערכת ביוב עירונית), ומשם אל מחוץ לאזור המגורים. כל זמן שהמערכת פועלת כסדרה אנו לא חשים בקיומה ונהנים מאיכות חיים גבוהה. יחד עם זאת, כשלים מבניים במערכת הביוב יכולים להיגרם בכל רגע נתון אם בעקבות שימוש לא נכון במערכת- למשל, השלכת סחבות או מוצרי היגיינה לאסלה ואם בעקבות שימוש ממושך במערכת עצמה שיוצר בלאי באופן טבעי (בדומה לבלאי של רכב).

באיזה מקרים דרוש תיקון צנרת ביוב?

בשני המקרים נדרש תיקון צנרת ביוב. צילום צנרת הנעשה באמצעות מצלמות ביוב איכויות ומשוכללות יכול לאתר במינימום זמן את הבעיה במערכת, את מיקומה הגיאוגרפי ואת נפחה. צילום צנרת הנעשה באמצעות מצלמות ביוב זולות ופשוטות עלול לאתר את הבעיה רק באופן חלקי, היינו, חוסר דיוק בנודע למקום הבעיה, אי דיוק בנוגע לסדר גודל הבעיה, ויש מקרי בהם צילום צנרת ביוב (הנעשה בידי מצלמות לא מתוחכמות) מראה כי אין כל בעיה בכלל בשעה שיש ויש! תיקון צנרת ביוב עוסק בתיקון כשלים מבניים במערכת.

טלאי יחודי שלאחר חיבורו מקבלים קטע צינור חדש

כשלים שלעיתים נראים לעין- היינו דליפות ונזילות על פני הקרקע, ולעיתים נסתרים מהעין אולם באים לידי ביטוי במים שאינם מחלחלים כראוי דרך פתחי הניקוז, בריחות רעים שעולים מפתחי ניקוז אלו או בחשבונות מים מנופחים. כשלים בצנרת הביוב יכולים לבוא לידי ביטוי בנקבים בצינורות, כיפופים, עיוותים או קריסות.
רצוי לבצע תיקון צנרת ביוב מוקדם ככל שניתן על מנת "לתפוס" את הבעיה בעודה בשלבים התחלתיים, מה שאומר עלויות תיקון נמוכות יותר, זמן תיקון קצר יותר, ומניעת צמיחת הבעיה לסדרי גודל גדולים הדורשים פתרונות מורכבים ויקרים יותר.