אין דבר יותר טבעי לשורשי העצים מאשר לצמוח לעבר מערכת הביוב שלנו. מערכת הביוב מספקת מקור בלתי נדלה של מים ומזון. בכל נסיבות אחרות, אנו יכולים לחיות ב"דו קיום" עם שורשי העצים שלנו, אך לא כאשר הם משבשבים את מערכת הביוב. עצם הצמיחה שלהם יוצרת לאורך זמן כשלים במערכת. כשלים אלה יכולים לבוא לידי ביטוי בסתימות הגורמות להצפות של מים בתוך הבית או מחוצה לו, או במים שמחלחלים לאט מאוד.

כמו כן, שורשים בצנרת עלולים לאורך זמן לגרום לריחות רעים לעלות בפתחי הניקוז שלנו להתפזר ברחבי הבית. בהחלט לא איכות חיים! יחד עם זאת, תופעות אלה הן רק בגדר "לא נעימות". במקרים חריפים , שורשים בביוב יכולים לגרום לכשל מבני של מערכת הביוב. הצמיחה שלהם מפעילה כוח ולחץ על דפנות הצינורות, ובסופו של דבר עלול לחץ זה ליצור כיפוף בצינורות, עיוות, סדק, שבר ואף קריסה של חלק ממערכת הביוב.

ישנם עצים ששורשיהם יכולים להגיע למרחק רב מאוד מגזע העץ עצמו והם ידועים כגורמי נזקים מסוג זה. למשל, עצי פיקוס. כולנו מכירים את המדרכות העקומות והרצוצות, שבצידן צומחים עצמי פיקוס באין מפריע. חשוב לאתר שורשים בביוב בזמן על מנת לטפל בהקדם האפשרי ולמנוע מהיוותרות כשל מבני במערכת הביוב.

כמו בכל בתחום אחר בחיים, בעיה שאינה מאותרת בזמן ואינה מקבלת טיפול הולם ומיידי, עלולה להתפתח ולהתפשט לקני מידה רחבים יותר, ולהפוך לבעיה חמורה ומורכבת יותר. הוא הדבר בנוגע לשורשים שצומחים במערכת הביוב שלנו. ריחות רעים או סתימות קל יותר לפתור מאשר כשל מבני, הדורש התערבות אינטנסיבית יותר, ציוד משוכלל וזמן עבודה יקר.

כיצד מאתרים שורשים בצנרת?

הדרך היעילה ביותר היא לבצע צילום ביוב. צילום ביוב מתבצע באמצעות מצלמה דיגיטלית משוכללת המסוגלת לאתר את מיקומם המדויק של השורשים, במקום בו הם מייצרים בעיה. צילום זה מאפשר לבצע תיקון צנרת בהתאם, בין אם מדובר בצורך לגזום את השורשים ממש מבסיסם, ומבלי לפגוע בצינור הביוב עצמו, ובים אם השורשים יצרו כשל מבני הדורש תיקון צנרת והתייחסות הולמת.