סתימות שורשים – למה הן קורות ומה עושים איתן?

שורשי העצים נמשכים באופן טבעי למקורות מים ומזון, ומערכת הביוב שלנו מלאה בשני אלה עד בלי די: מים ושאריות אורגניות מהווים גן עדן של ממש עבור שורשי העצים. אין פלא, אם כך, כי תופעת שורשים בצנרת היא תופעה מטרידה, ידועה ומוכרת לכל.

מדוע?

מכיוון שהיא גורמת לנו להתמודד עם סתימות שורשים: סתימות שנוצרו בעקבות צמיחה של שורשים בצנרת הביוב. צמיחה של שורשים בצנרת ביוב גורמת לסתימה, ואם אינה מטופלת בזמן היא יכולה לגרום לנזקים מבניים במערכת הביוב.
נזקים אלה יכולים לבוא לידי ביטוי בהיווצרות חורים, סדקים או נקבים כתוצאה מהלחץ שהשורשים מפעילים על הצינורות (מצידם הפנימי ו/או החיצוני). לחץ זה יכול לגרום לקריסה של חלק ממערכת הביוב, לשברים או להתרופפות מחברים ואטמים.

 

 

מהם הסימנים של סתימת שורשים שעשויים להדליק אצלנו "נורה אדומה"?

ריחות לא נעימים שעולים מפתחי הניקוז ומתפזרים בחלל הבית יכולים להעיד על סתימת שורשים. בנוסף, מים שאינם מחלחלים בחופשיות דרך פתחי הניקוז או שאינם מחלחלים כלל עד לכדי הצפה- יכולים גם הם לרמוז לנו על אפשרות של שורשים בצנרת. הצפות בחצר יכולות להיווצר כתוצאה מכשל מבני במערכת הביוב שנגרם בעקבות שורשים בצנרת.

כיצד נכון לטפל בבעיה זו?

שורשים בצנרת ביוב דורשים חיתוך שורשים בביוב ולא, חלילה, תלישה. אנשי מקצוע רבים נוהגים לתלוש את השורשים שגורמים לסתימה ואינם יודעים כי עצם פעולת התלישה מגבירה את קצת הצמיחה שלהם, מחזקת את השורשים ומעבה אותם. "המומחים לאינסטלציה" מטפלים בבעיה זו בשיטת RRS – מכשיר תוצרת ארה"ב שמיועד לחיתוך השורש ולא לתלישתו.

מכשיר זה מאובזר בשרשראות מתכת המסתובבות במהירות עצומה. תוך כדי שהן מסתובבות הן חותכות את השורש, כאשר בד בבד עם פעולה זו מוזרמים מים שמטרתם לסלק את השורשים החתוכים ממערכת הביוב.