מה עושים וכיצד פותרים את הבעיה?

העובדה כי מערכת הביוב באשר היא משופעת במים ובשאריות אורגניות היא שמושכת אליה את שורשי העצים. מערכות ביוב ביתיות ועירוניות מתמודדות עם שורשים בביוב באופן קבוע ואיתם גם אנו, אנשי המקצוע, ואתם- הלקוחות. שורשי העצים מקבלים את כל המזון המים להם הם זקוקים ממערכת הביוב שלנו, וזו הסיבה שהם צומחים לעברה וחודרים לנבכי הצינורות. עבורם- אין טבעי מכך. עבורנו זו בעיה.

למה צמיחת שורשים בצנרת מהווה בעיה?

ראשית, צמיחת השורשים עלולה לגרום לנזקים מבניים למערכת הביוב. עוצמת השורש, הנפח שלו והחוזק שלו יכול לנקב את צינורות הביוב, יכול לסדוק אותם, לשבור, לכופף או לעוות אותם. במקרים של שורשים בצנרת הביוב שלא טופלו בזמן או לא טופלו כלל, צמיחתם התמידית עלולה להביא לכדי קריסה חלקית או מחולטת של מערכת הביוב- בפרט כאשר מדובר בעצים בעלי שורשים חזקים במיוחד כגון עצי פיקוס.

רק לצורך המחשה- מי מאיתנו לא מכיר את המדרכות בעלות הגבשושיות, את הכבישים שהגבשושיות שבהם יצרו סדקים, בורות וגבעות? במקרים רבים תוכלו להבחין בעצי פיקוס הצומחים בקרבת מקום, והם האחראים לעיוות המדרכות והכבישים. עכשיו דמיינו למה שורשים עצים אלה מסוגלים ולמה הם עלולים לגרום למערכת הביוב שבתוך האדמה!
מעבר לנזקים מבניים אלה, אנו ערים לכמה נורות אזהרה המעידות על היתכנות של שורשים בביוב:
ריחות רעים ברחבי הבית, מים שאינם מחלחלים בקלות דרך פתחי הניקוז, מים שמחלחלים ועולים בחזרה או מים שאינם מחלחלים כלל.

 

איך מטפלים בבעיית שורשים בצנרת הביוב?

 

ישנן כמה דרכים לטפל בבעיית שורשים בצנרת- חלקן יעילות יותר, חלקן פחות וחלקן אינן מומלצות כלל. נתחיל מאלה שאינו מומלצות פשוט כיוון שהן עלולות לגרום לנזק מבני בד בבד עם מתן מענה זמני וחלקי בלבד- שימוש בספיראלה מתכתית תולשת את השורשים, משחררת את הסתימה אולם עלולה לפגוע בצנרת עצמה, לגרום לנקבים,ף שברים, עיוותים ולכשלים תפקודיים.הוא הדבר בנוגע לשימוש בתמיסות כימיות שממיסות את השורש- הן אמנם ממיסות את השורש אולם במקרים של צינורות פלסטיק( וכיום מערכות הביוב הביתיות מורכבות מפלסטיק ולא מבטון), החומר הזה יכול להמיס גם חלק מהצינור עצמו ובכך לייצר בעיה נוספת. במקביל, שימוש בחומרים כימיים אלו כמובן פוגעים בטבע ובנוף ועלולים להמית את העץ.

דרך נוספת שאינה יעילה היא להשתמש בביובית. לחץ המים החזק הפורץ מהביובית מצמיד את השורשים לדפנות הצינור ובכך מאפשר זרימה חופשית של המים, אולם הבעיה נשארת בעינה, ובמקביל, זרם המים האדיר עלול לעוות את הצינור. הדרך היעילה ביותר לטפל בבעיה היא באמצעות חיתוך שורשים בביוב.

בבעלות "המומחים לאינסטלציה" מכשיר פתיחת שורשים בביוב המהונדס באופן כזה שחותך את השורשים קורב לשורש ואינו תולש אותם. ההבדל בין תלישה לבין חיתוך הוא משמעותי.
חיתוך מעניק פתרון לטווח ארוך בשעה שתלישה עלולה גם לפגוע בצנרת הביוב וגם, בסופו של דבר, גורמת לשורש להאיץ את קצב הצמיחה שלו ולהתעבות בו בזמן.

לא ניתן למנוע משורשים לצמוח לעבר מערכת הביוב אולם הדרך היעילה והבטוחה יותר, שגם מעניקה פתרונות לטווחים ארוכים היא להשתמש במכשיר חיתוך שורשים בביוב.